تضمینی از غزل شماره 66 (قزوینی) و 32 (خلخالی) حافظ
من آن گلم که به پهلو و سینه ام خاریست
به بازو و رخم از عشق دوست آثاریست
ولی خمیدگی ام از غریب آزاریست
«بنال بلبل اگر با منَت سر یاریست
که ما دو عاشق زاریم و کار ما زاریست»
اگرچه یاس سپیدت شده بنفشه خصال
اگرچه از مه رویم نمانده غیر هلال
به سر هوای تو دارم اگرچه بی پروبال
«جمال شخص نه چشم است و زلف و عارض و خال
هزار نکته در این کار و بار دلداریست»
عجیب نیست که راه تو صعب و بی حامیست
چراکه عاقبت عشق عجیب فرجامیست
میان خانه و مسجد ز هر طرف دامیست
«خیال زلف تو پختن نه کار هر خامیست
که زیر سلسله رفتن طریق عیاریست»
من آن نِیَم که ز نامردمان کِشم خواری
اگرچه خون دلم بر زمین شود جاری
بُوَد ز خانه به مسجد چه راه دشواری
«بر آستان تو مشکل توان رسید آری
عروج بر فَلک سروری به دشواریست»
میان شعله دلی را کباب می دیدم
چو ناله می زدم از او جواب می دیدم
در انقلاب تو مهدی، شتاب می دیدم
«سَحَر کرشمه چشمت به خواب می دیدم
زهی مراتب خوابی که به ز بیداریست»
/
اسامی حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها :
1- فاطمه
فَطَمَ- فِطاماً فَطْماً الولدَ: فصله عن الرضاع. در لغت وقتی طفل از شیر گرفته میشود، میگویند: فَطَمَ الولدَ.
«فاطمه وصفی است از مصدر فطم. و فطم در لغت عرب به معنی بریدن، قطع کردن و جدا شدن آمدن است. این صیغه که بر وزن فاعل معنی مفعولی میدهد، به معنی بریده و جدا شده است. فاطمه از چه چیز جدا شده است؟».
در روایات بسیاری به وجه تسمیهی آن حضرت به «فاطمه» اشاره شده است.
فاطمه از جهل و پلیدی جدا شده است
امام باقر(ع)فرمودند: خداوند فاطمه زهراء را از جهل و پلیدی جدا نموده است، لذا «فاطمه» نام گرفته است. ایشان سپس ادامه دادند: به خدا قسم، خداوند در عالم پیمان و عهد (یعنی عالم ذر) فاطمه(س) را از جهل و پلیدی جدا کرده است.» .
فاطمه از شرّ به دور است
امام صادق(ع)فرمودند: میدانید تفسیر فاطمه چیست؟ و فاطمه چه معنایی دارد؟ عرضه داشتم: مرا آگاه بنما چه معنایی دارد. فرمودند: «فاطمه» از شر و بدی جدا گردیده است. سپس فرمودند: اگر امیرالمؤمنین(ع)با حضرت زهرا(س)ازدواج نمیکرد، هیچکس همتای زهرا (س)نبود، از زمان حضرت آدم تا روز قیامت کفو و همتایی برای زهرا(س)یافت نمیشد.» .
فاطمه و دوستانش از آتش بازگرفته شده اند
ولی شیرینترین تفسیر از علت نامگذاری فاطمه زهرا(س)روایاتی است که میگوید «فاطمه زهرا(س)«فاطمه» نامیده شد، زیرا شیعیان آن حضرت، از آتش جهنم بازگرفته شده اند.
امام رضا(ع)از اجدادش نقل میفرماید: پیامبر(ص)فرمود: ای فاطمه! آیا میدانی که چرا «فاطمه» نام گرفتی؟ امیرالمؤمنین(ع)عرضه میدارند: شما بفرمایید چرا فاطمه، «فاطمه» نامیده شده است. پیامبر(ص)فرمودند: زیرا «فاطمه» و شیعیان فاطمه از آتش جهنم بازگرفته شدهاند و به آتش نخواهند رفت.» .
پیمان خدا، بر آزادی دوستداران فاطمه زهرا علیهاالسلام
امام باقر(ع)فرمودند: در روز قیامت حضرت فاطمه(س)بر در جهنم توقفی دارند. روی پیشانی هرکس نوشته شده است که مؤمن است یا کافر. در این هنگام به یکی از دوستان خطاکار حضرت فاطمه(س)فرمان میدهند به طرف جهنم برو. فاطمه زهرا(س)روی پیشانی او را میخواند: (بر روی پیشانی او نوشته شده است) «دوستدار زهراء».
«فاطمه زهرا(س)به درگاه خداوند عرضه میدارد: خدایا! پروردگارا! نام مرا «فاطمه» نهادی و فرمودی: «به خاطر تو، دوستدارانت و دوستداران فرزندانت را از آتش جهنم رهایی میبخشم.» وعده تو همیشه حق بوده و هیچگاه خلاف وعده خود عمل نکرده ای.
«خداوند متعال میفرماید: فاطمه جان! چنین است که میگویی. من تو را فاطمه نام نهادم و هرکس که تو را دوست بدارد، یا فرزندان تو را دوست بدارد، او را از آتش جهنم رهایی میبخشم، وعده من راست است و من خلاف وعده خود عمل نمیکنم. من این بنده ام را به طرف جهنم فرستادم تا تو او را شفاعت کنی و فرشتگان و پیامبران من و هرکس در محشر است مقام تو را پیش من ببینند. هرکس را که مؤمن (و عاشق) یافتی دستش را بگیر و داخل بهشت نما.» .
خلایق از معرفت فاطمه عاجزند
امام صادق(س)درباره آیه کریمه «إنّا أنزلناه فی لیلة القدر» فرمود:مراد از «لیلة» فاطمه است. مراد از «قدر» خداوند است، پس هرکس مادرم فاطمه زهرا(س)را آنگونه که باید، بشناسد، شب قدر را درک کرده است. مادرم «فاطمه» نامیده شد، زیرا خلایق از معرفت او عاجزند.» .
فاطمه مشتق از فاطر است
پیامبر اکرم(ص)به حضرت فاطمه(س)فرمودند: ای فاطمه من!
خداوند برای تو اسمی از اسامی خود برگرفته است. خداوند «فاطر» است و نام تو را «فاطمه» گذاشته است.».
نام فاطمه برگرفته از نام خداوند
من فاطر زمین و آسمان هستم (یعنی خالق آسمان و زمین هستم.) و در روز قیامت دشمنان خود را از رحمتم محروم میگردانم و اولیای خود را، از هر چه آنها را میآزارد و ناپسند دارند، جدا نموده ام، پس نام «فاطمه» را از نام خود مشتق نمودم.